Korjaus & räpellys osio BMW K 1100 LT

Ajattelin laittaa tänne kuvia ja ohjeita pyörän korjauksesta. Eli todistusaineistoa tumpeloinnista ja havainnollistavia kuvia siitä.



Tuulilasin koneiston korjaus ja huolto.

Omassa pelissä tuulilasi ei noussut ja moottori oli mykkä. Nyt talvella päätin tutkia, mikä mättää..
Netistä löysin tällaisen videon, josta sain hyvää infoa homman aloittamiseen:
http://www.youtube.com/watch?v=st0Kr48FWYA

Otin tuulilasin katkaisimen irti paneelista ja huomasin kytkimen olevan ilman johtoja.. Kiva ylläri.
Kaivelin johtonippuja ja löysin tällaiset "ylimmääräiset" piuhat avoimena. (Aika vastuutonta toimintaa, kuka lieneekään tämän aikanaan tehnyt.)

Mittailin piuhoja ja huomasin, että vihreään tulee jatkuva virta.
Kolvasin nämä liittimeen kiinni järjestyksessä:
Vihreä keskelle, harmaa nostoon ja sininen laskuun.

Katkaisimessa homma näyttää siltä, että kun lasket pleksiä, ylin nasta tulee saamaan virtaa ja toisinpäin.
Netistä löysin pitkän etsinnän jälkeen K 1100 LT:n tuulilasi-hässäkän sähkökaavion.
Mun olemattoman sähköteknisen ymmärryksen mukaan, tuossa vihreässä ei pitäisi olla jatkuvaa virtaa, vaan se olisi oltava sinisessä.
Eli joku oli tehnyt omat kytkennät, mikä tosin ei ole yllätys lähes 20 vuotta vanhassa pyörässä.
Kaaviosta oli kuitenkin sen verran hyötyä, että uskalsin toivoa näiden kolmen piuhan olevan juuri ne katkaisimesta puuttuvat piuhat.

Irroitin tuulilasin koneiston katteen kanssa pöydälle ja paketti näyttää takaa tältä.
Sähkömoottori tältä.
Sähkömoottori on numeroltaan: 1366910.4
Kun irroitat sähkömoottoria vivustosta, on huomioitava seuraavaa:
Katso tarkasti, missä asennossa tuon punaisen kiekon (ylemmässä kuvassa) toisella puolella olevien sinisten rattaiden asennot ovat.
Sähkömoottorista lähtee pari piuhaa koneistolle, jossa on asentotunnistin. Eli sähkö katkeaa, kun tuulilasi saavuttaa ääriasennon.

Itse vain irroitin sähkömoottorin ja kirosin sen jälkeen, kun asian tajusin.
Toki kiekon asennon voi laittaa puoleen väliin ja silmämääräisesti asettaa vivuston samoin. Näin jouduin itse tekemään ja vajaa puoli senttiä meni ketuilleen..
Helpottaa, kun homman tekee oikein heti alussa.
Seuraava vinkki:
Kiinnitä tuo kuvassa näkyvä poikkirauta, (jossa on 4 ovaalia reikää) väliaikaisesti vivustoon, kun alat temmeltämään juuttuneiden vaijereiden kanssa!
Itse en tätä tehnyt ja koko hässäkkä oli niin solmussa pienen painimisen jälkeen. Toki sen saa suoristettua, mutta aikaa ja tupakkia se vaatii.
Häkkyrän tukeminen on enemmän kuin suositeltavaa!

Tuulilasi siis nousee ja laskee vivustossa olevan hammastettujen vaijereiden välityksellä, mitkä käyttämättömyyttään voivat olla todella pahasti jumissa.
Omaani ruiskin törkeän paljon weedeetä, kolkuttelin putkistoa pienellä vasaralla ja kiskoin vaijereita hampaat irvessä. Noin tunnin taistelun jälkeen, sain vaijereihin hieman eloa. Eli ne voivat olla TODELLA jumissa!
Elä siis luovuta, hyvä siitä vielä tulee. :)

Homma ei ole rakettitiedettä ja pienellä vaivalla säästää törkeän summan rahaa tuleviin reissuihin.

Jos joku tietää korvaavan sähkömoottorin, niin otan vinkkiä ilolla vastaan!
Uusi maksaa törkyisen osan pyörän hinnasta, eli jokin muu vaihtoehto olisi löydyttävä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti