Korjaus & räpellys osio Peugeot Speedfight 1

Nyt kun alla on tällainen peli, niin laitetaan tännekin oman osan alle tietoa korjailuista ja osista.

2.8.2014 (13 400 km)
Etulaakerit
Viime lauantaina antautui eturenkaan laakerit ja kävin hakemassa motonetistä siihen sopivat.
Tähän peliin ei löydy suoraan skootterin merkillä laakereita, vaan on annettava mallinumero.
Laakerit (2kpl): SKF 6203-2RS

Tällä merkinnällä saa laakerit, joissa on H kirjain vielä perässä ja ne menivät paikalleen heittämällä. Vanhat laakerit olivat todella ruostuneet kiinni, eivätkä lähteneet irti kuin kovalla kuumentamisella ja toisen laakerin väkivaltaisella rikkomisella. Läpihän näitä ei voi navasta lyödä, koska keskellä on olas pitämässä näitä laakereita erillään holkin avustuksella. Eli älä yritä lyödä läpi!

Asentaessa on hyvä kuumentaa laakeripesät ja pudottaa uudet pakkasessa olleet laakerit paikalleen. Tällä konstilla uudet menevät varmasti ehjänä paikalleen ilman murjomista ja näin myös laakeripesä säilyy paremmassa kunnossa, ihan tulevaisuutta ajatellen.

3.8.2014 (13 500 km)
Variaattorin rullat, hihna ja peräöljyt

Kone huusi aika kovasti liikkeelle lähdössä, eikä marssinopeudellakaan nuo kierrokset olleet mitenkään alhaiset.
Päätin laittaa tilalle orkkis painoiset rullat ja vaihtaa varin hihnan, ihan varmuuden vuoksi.

Rullat: 16x3 mm 9g
Hihna: 17,5x765mm
Öljy: 80w-90 vaihteisto- ja vetopyörästö-öljy 1,3dl (ohjeessa 1,2dl)

Vanha hihna oli ihan ok kuntoinen, ehkä hitusen kova, koska olihan se jo edellisen omistajan mukaan 5 - 7 vuotta vanha. Hihna oli mitoiltaan: 18x755mm, eli pientä eroa tähän tarvikehihnaan.

Rullat olivat ihan pyöreät, mutta painoa en pystynyt mittamaan, kun mulla ei ole tarkkaa digitaalivaakaa. Ne olivat ilmeisesti kevyemmät, koska vaihdon jälkeen kulku oli huomattavasti säyseämpää ja huiput kasvoivat hitusen, kierrosten ollessa silti maltillisemmat.

Peräöljyt on hyvä lisätä lääke-ruutalla, kun tuo täyttö on sivussa.
Pultit ovat 12 mm kannalla.

Varikoppaa irroittaessa huomasin kopan pulttien olevan aika lopussa ja osa taka-akselin kierteistäkin jo tiensä päässä.
Täytyy talvella lyödä helikoileilla uudet kierteet akselin runkoon.

Tutkin tätä etuvaria, enkä löytänyt sieltä mitään rajoitin prikkaa.
Tulin siihen tulokseen, että tämä levy on ns. rajoitinlevy, jolla kulkua hillitään. Lienenkö oikeassa?

Etuvarin lautanen oli aika rumassa kunnossa, eli uuden tilaus on edessä.
Lautasessa oli kahdessa kohtaa todella syvät urat, mitkä varmasti vaikuttavat hihnan kestoon.

Huomasin myös tässä varissa olevan tiivisteet ja sisältä löysinkin aika kerroksen vaseliinia. Tai no, vaseliinia ja vaseliinia.. se oli sellaista kovaksi palanutta tervaa, mikä varmasti haittasi rullien liikettä.
Putsasin kaikki paikat brake-cleanerilla, enkä laittanut mitään rasvaa / vaseliinia sisään. Tämän ohjeen luin skootterini.comin sivuilta ja katsotaan miten se tulee vaikuttamaan pitkässä juoksussa.

6.8.2014 (13 600 km)
Vesipumpun vaihto.
Vaihdoin uuden orkkis vesipumpun paikoilleen, kun vanha piti hieman rahisevaa ääntä ja välillä päästi hieman vettä ulos. Vanha pumppu piti kuitenkin paineet kohdillaan ja vedenkierto oli ok. Edessä on pidempi reissu tällä skootterilla, niinpä en halua jättää tätä korjausta tuonnemmaksi.
Vanhan irroitettua huomasin myös tässä oleva sellainen juorureikä olemassa, josta saa viimeistään vinkin siitä, että pumppu on korkea aika vaihtaa. Tämä on hyvä tietää tulevaisuutta ajatellen.
Vaihto-operaatio on Haynesin kirjan mukaan todella helppo, mutta uskokaa tai älkää, tuo pumpun ulos pujottaminen pakokäyrän läpi ei ole ihan helpoin tehtävä. Ainakaan se ei ollut tässä minun skootterissa.. Hitsisaumat käyrässä olivat pahasti tiellä ja millipelillä, sekä julmetulla asennon vaihtelulla sen sain sitten ulos, ilman lekaa.
Pumppu on kiinni kolmella 8mm pultilla, jotka ovat varsin kelvollisesti esillä.
Kuvia lisään myöhemmin, kunhan ne koneelle saan.

Mulla on ajatuksena purkaa tuo vanha pumppu ja tutkia, josko siihen saisi asennettua tarvikkeena uudet sisuskalut.. katsotaan, millainen työmaa se on ja onko se edes järkevää!


8.8.2014 (13 800 km)
Virtapistoke penkin alle ja jarrunesteet eteen ja taakse.
Moposta puuttui oleellinen varuste, eli virtapistoke. Tämä vakava puute on nyt korjattu. Vaihdoin varmuuden vuoksi myös jarrunesteet, kun ei ollut mitään tietoa siitä, milloin nämä on viimeksi vaihdettu. Nesteet olivat kirkkaat, mutta laskin silti uutta läpi.

24.8.2014 (15 200 km)
Laitettu etuvariin prikat kuri-levyn alle ja herkistelty etujarrumäntiä, kun ne laahasivat hieman.
Vauhtia tuli hieman lisää, mutta tärkein pointti oli saada kierrokset alemmas matkavauhdissa. Helppo ja halpa tapa saada peli mukavemmaksi ajaa, kun rajoitin ei ota heti kiinni.

7.4.2015 (16 800 km)
Vaihdettu Malossin etuvari ja mukana olleet 8,5g rullat. Samalla vaihdoin 101 octanen vastalautasen. Vanha etuvari ja vastalautanen olivat hyvin uraiset.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti