Korjaus & räpellys osio Suzuki Intruder VL 1500

Laitellaan tänne muistiin allekkain jotain juttua tehdyistä korjauksista / huolloista.

Kaasareiden synkkaus


Aika kohtuullisesti riisumista tällaisessa VL pyörässäkin, vaikka ei se mikään bemarin LT ole.
Feikki tankin ja penkin jälkeen tilanne näyttää tältä ja ollaan jo puolivälissä.
Aika moni näkee pyörän tällaisena pajalla ja heittää pyyhkeen kehään ajatukselle tehdä homman itse.












Ilmanputsarin irroituksen jälkeen päästää lähes jo itse hommaan käsiksi.
Nyt on irroitettuna tyyliin 15 ruuvia/kuusiokoloa/pulttia ja pari klemmaria.
Pikku juttu, näyttää vain hurjalta.












Imukurkkujen välissä näkyy jousien kera tuo säätöruuvi, jolla säädetään kaasareiden yhtäaikainen läppien aukeaminen = synkka.
Vaijerit siis säätävät koko paketin toimintaa ja tuolla ruuvilla tehdään se hienosäätö.
Homman voi tehdä harjaantuneella silmäparilla silmämääräisestikin läppien aukeamista seuraten, mutta minä säädän alipainemittarilla.
Se vaatii kaasareiden irroituksen imukurkurkuista, jotta keskellä kuvaa oleviin kahteen letkujen nippoihin yleensäkin yltää laittamaan mittarin letkut.
Kuvan yläreunassa olevat "tutit"  ovat oivasti naamioimassa muutenkin heikosti erottuvia nippoja rungon uumenissa.
Tutit sojottavat kuskin paikalla istualtaan katsottuna vasemmalle.



Homma menee erittäin suurpiirteisesti tässä VL 1500 mallissa, verrattuna pienempiin Intikoihin.
Kaasareiden keskellä olevaa ruuvia kääntämällä säädetään ns. alhaisilla marssikierroksilla ( noin 1800 rpm) säätömittarin tolpat tasoihin ja homma on siinä.

Itse käytän mittarina Carbtune pro mittaria, mikä on osoittautunut ihan päteväksi laitteeksi. Tässä pyörässä ei tosiaan ole pakollista käyttää mittaria lainkaan, jos luottaa suoraan silmiin ja tyyliin nuppineuloihin imukurkun läppien välissä. Toimii nekin ihan perussäätöön, mutta eivät anna niin tarkkaa tulosta eri kierroksilla.


Neulaputkien vaihto

Omassa pelissä alkoi tuo kulutus huitelemaan yli 9L/100km lukemissa, niinpä oli tehtävä tämä neulaputkien vaihto, josta aika paljon keskustellaan foorumeilla.
Huolta tässä vaihdossa aiheuttaa se, etteivät japaninpojat olleet tehneet näistä neulaputkista helposti vaihdettavia, kuten niin monessa muussa kaasarissa ovat. Nämä neulaputket on lyötävä ulos ja uudet lyötävä sisään... kirjaimellisesti.
Ilmanputsarin irroituksen jälkeen kannattaa vilkaista imukurkkuun ja jos siellä pilkistää messinkiset putket ja kilsoja alkaa pelissä olemaan, niin vaihto on ehdottomasti tehtävä.

Tässä mun pelissä ne olivat jo tällaisessa kunnossa!
Edellinen omistaja oli ilmeisesti vain vaihtanut neulat, ei näitä putkia.
Tilasin omaani NRP carpsilta niklatut neulaputket, jotka ovat mitoiltaan hyvää laatua ja pitäisi kestää.
Samalla tilasin uudet neulat.
Ja merkkasin niihin, mitkä menevät mihinkäkin..
Tässä kuvassa etukaasarin neula.
Ja tässä takakaasarille.
Neulat ovat siis erilaiset ja niitä ei parane sekoittaa.








Kuvia itse vaihdosta ei ole, mutta niistä löytyvät ohjeita kuvineen hyvin netistä.
Joitain huomioita vaihdosta:
- Neulan kannen irroitettua, ota ne pienet tiivisterenkaat heti talteen.
- Käytä neulaputken pohjatulpan (siellä kohon akselin luona, pitkä messinkinen) irroitukseen sen sisälle mahtuvaa poranterää/pitkää tuurnaa. Kaasarin reijässä on olakset, elä niitä lyö pois.
- Neulaputket ja neulan pohjatulpan saa naputeltua irti ja paikoilleen ihan pöydällä kädellä tukien. Ei tarvitse laittaa ruuvipenkkiin ja moskalla piekseä kaasaria halki.
- tee kaasari kerrallaan, niin pystyt samalla vertaamaan neulaputken paikalleen menoa.

En ollut itse tuota aiemmin tehnyt, eikä se paha rasti ollut. Maltilla ja ajatuksella..

Säätöjä joutuu sitten tämän jälkeen hieromaan kohdilleen ja ainakin omassa pelissä nuo arvot ovat aika erilaiset kuin aiemmin.
Ennen:
- neulat keskilovessa
- seosruuvit 2 kierrosta auki
Nyt:
- neuloja nostettu (lukitussokka yksi alempana)
- seosruuvit 2,5 kierrosta auki

Kulutus tippui neulojen ja neulaputkien vaihdon jälkeen sekalaisessa ajossa  9,3 -> 5,2.
Ei paha ainakaan omasta mielestä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti